مراقبت های بعد از جراحی بینی | نکات ضروری

وجود مشکل در عملکرد تنفسی یا ظاهر بینی افراد را به انجام جراحی درمانی بینی یا جراحی بینی وا می دارد. این عمل پیچیدگی های خاص خود را دارد و مراقبت های بعد از جراحی بینی یکی از عواملی هستند که تاثیر بسیار زیادی بر دستیابی به بهترین نتیجه از عمل بینی دارند. با دکتر سیما ندافی ، بهترین جراح بینی در کرج همراه باشید تا از نکات مفیدی در این مورد بهره مند شوید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر سیما ندافی

 

دوره نقاهت جراحی بینی

در حال حاضر ؛ دوران نقاهت جراحی بینی بین 7 الی 10 روز می باشد و افراد پس از گذشت این مدت زمان ، می توانند به انجام امور روزانه خود پرداخته و به سرکار بازگردند ؛ اما نکته لازم به ذکر در این باره می باشد که آن ها همچنان ، باید از انجام فعالیت های سنگین اجتناب نمایند.

مراقبت های بعد از جراحی بینی چیست ؟

  • بعد از عمل بینی به علت اینکه ساختمان بینی دچار تغییر شده و بر روی پوست بینی برش ایجاد می گردد کمی التهاب ، تورم و کبودی در آن بروز می کند که طبیعی می باشد. برای سرعت بخشیدن به روند کاهش تورم و کبودی ، به هنگام خوابیدن و استراحت کردن دو بالش زیر سر خود بگذارید تا سرتان از سطح بدن بالاتر قرار گیرد.
  • در ۳ روز ابتدایی بعد از عمل جراحی بینی از کمپرس سرد و در ۳ روز بعدی از کمپرس گرم استفاده کنید‌.
  • مصرف غذاهای شور و پرادویه موجب تشدید تورم می گردد ، سعی کنید این غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کرده یا تا حد امکان ، استفاده از این غذا ها را کاهش دهید.
  • از استعمال قلیان ، سیگار و مصرف مشروبات الکلی به مدت ۱۴ روز بعد از عمل بینی اجتناب نمایید.
  • رابطه زناشویی بعد از عمل بینی به مدت 2 هفته ممنوع است. زیرا رابطه زناشویی با هیجان همراه بوده و هیجان و پرخونی صورت موجب تورم بینی می شود ، پس از گذشت 2 هفته نیز رابطه زناشویی باید در موقعیت هایی انجام شود که به سر و بینی فشار وارد نشود.
  • سر خود را پایین ننداخته و از فین کردن ، خندیدن و گریه کردن شدید بپرهیزید.
 
نبایدها بعد از عمل بینی  

 

  • بیماران ، رژیم غذایی خود را پس از جراحی بینی باید با مایعات آغاز کرده و به مرور مواد غذایی سفت تر را جایگزین نمایند.
  • باز کردن دهان در هنگام عطسه و سرفه از وارد شدن فشار به بینی جلوگیری می کند.
  • بیماران تا مدتی بعد از جراحی بینی باید از باز کردن دهان ( خمیازه های بزرگ ) و حرف زدن طولانی مدت خودداری نمایند.
  • بیماران تا شش ماه بعد از جراحی بینی ، نباید از عینک آفتابی و طبی استفاده کنند ؛ البته استفاده از لنزهای تماسی چشم از روز چهارم بعد از جراحی ، بلامانع می باشد.
  • در دستورالعمل مراقبت های بعد از جراحی بینی ، داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده است را سر وقت و به طور کامل مصرف کنید.
  • در صورت احساس درد ، تنها مجاز به مصرف مسکن های تجویز شده از سوی پزشک خواهید بود و باید از مصرف خودسرانه سایر داروها ، اجتناب نمایید.
  • در دوران نقاهت جراحی بینی ، به میزان کافی آب بنوشید.
  • مصرف آب آناناس و آب کرفس ، تاثیر به سزایی در بهبود تورم و کبودی های ناشی از جراحی بینی دارد ؛ بنابراین مصرف آن ها را در دوران نقاهت عمل بینی ، فراموش نکنید.
  • در دوران نقاهت جراحی بینی ، از رفتن به مکان های شلوغ که احتمال اصابت ضربه به بینی وجود دارد ، خودداری نمایید.
  • زمان خارج کردن تامپون بینی در افراد با توجه به میزان انحراف بینی متفاوت می باشد پزشک معالج تان زمان مناسب را با شما هماهنگ خواهند کرد.

خوابیدن بعد از جراحی بینی

بهترین جراح بینی کرج ، دکتر سیما ندافی در راستای مراقبت های بعد از جراحی بینی ، نحوه خواب و استارحت کردن را به شما توضیح می دهد. در ذیل به شرح نکاتی درباره نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی پرداخته ایم.

  1. وضعیت خواب بیماران بعد از جراحی بینی باید به صورت نیمه نشسته باشد.
  2. صورت بیمار بعد از عمل بینی نباید در بالش فرو رود.

دکتر سیما ندافی ، بهترین دکتر عمل بینی در کرج پیش از جراحی بینی ، مراقبت هایی را که بعد از عمل بینی تان باید انجام داده و رعایت کنید را به شما توضیح خواهد داد.

طبقه بندی زمانی دوره ریکاوری  و مراقبت های بعد از جراحی بینی

دو هفته ابتدایی بعد از عمل بینی

در مقطع زمانی 2 هفته اول پس از جراحی ، بینی و پوست نواحی اطراف آن تا حد بسیار زیادی حساس می شوند. باتوجه به وجود پانسمان و گچ در روی بینی و تامپون توصیه می شود که عطسه و سرفه با دهان باز صورت بگیرد تا از بروز فشار در ناحیه جراحی ممناعت شود و از بروز خونریزی نیز جلوگیری گردد. در این مرحله از ، یکی از مراقبت های بعد از جراحی بینی که از سوی جراح بینی خوب در کرج  توصیه می شود این است که از مکالمه تلفنی جداً پرهیز شود. حرکات عضلات صورت و لب بالا تا حد امکان کنترل شده باشد تا روند بهتری را در بهبود و چسبندگی پوست در ناحیه بینی به همراه داشته باشیم. استفاده و مصرف سیگار ، قلیان و مشروبات الکلی در این مرحله به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

در این دو هفته بهتر است تعداد دفعات استحمام کاهش داده و ترجیحاً تا زمانی که پانسمان بر روی بینی قرار گرفته ، یعنی 7 روز اول ، استحمام به صورت گردن به پایین و کوتاه مدت بوده باشد و در هفته دوم به روشی که پزشک به شما آموزش خواهد داد ، استحمام انجام گیرد.  کوهنوردی و انجام ورزش های سنگین در این دور به هیچ عنوان توصیه نمی شود و ترجیحاً در زمان خواب با گذاشتن دو بالش ، سر نسبت به تنه در وضعیت بالاتری قرار گیرد. در 7 روز اول جراحی به هیچ عنوان استفاده از عینک مجاز نمی باشد اما از روز 4 می توانید از لنزهای درمانی چشم جهت بهبود دید استفاده بفرمایید. در این مدت ترجیحا از خم بودن سر به سمت جلو تا حد امکان خودداری شود.

ماه اول از جراحی بینی

با سپری شدن یک ماه انتظار می رود که به کمک مراقبت های بعد از جراحی بینی ، بخش زیادی از ورم و کبودی بینی و نواحی اطراف ان برطرف شده باشند ؛ با اینحال توصیه می شود همچنان از فعالیت های سنگین و پر تحرک فاصله بگیرید. در طول یک ماه ابتدایی بینی بسیار آسیب پذیر است. لذا در این بازه زمانی ، از پرداختن به هر گونه فعالیت و امور فیزیکی که حین انجام آن احتمال برخورد با فرد یا مانع زیاد بوده و میتواند بینی را تحت فشار قرار دهد ، امتناع ورزید. در ماه اول نیز به هیچ عنوان توصیه به استفاده از عینک نمی شود.

پس از یک ماه ابتدایی 

با اتمام یک ماه اول و انجام مراقبت های بعد از جراحی بینی ، افراد تا حد بسیار زیادی به روال و روتین قبل از عمل خود بر می گردند و می توانند امور روزانه خود را تقریبا بدون مانع خاصی از سر بگیرند. ورم بینی تقریبا بهبود قابل توجهی یافته و تنها مواقعی در روز ممکن است بینی به صورت تناوبی دچار تورم بشود؛ به خصوص پس از بیدار شدن از خواب. چسب زدن بینی از بعد از برداشتن اسپلینت بینی معمولا به طور متوسط تا یک و نیم ماه بعد از عمل جراحی ادامه پیدا می کند ولی کوتاه تر بودن یا طولانی تر بودن زمان چسب زدن ، به تورم پوست و میزان ضخیم بودن و گوشتی بودن آن بستگی خواهد داشت. به هرحال زدن چسب نقش بسزایی در پروسه کاهش ورم پوست به صورت قرینه و متناسب با ضخامت آن خواهد داشت.

در 6 ماه اول تا حد امکان به طور مستقیم درمعرض آفتاب قرار نگیرید. زیرا پوست جدیدی که بر روی بینی در حال شکل گیری است ، حساس بوده و ممکن است دچار لکه یا آفتاب سوختگی شود. در صورت خروج از منزل و رفتن به مکان های عمومی استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.  پس از جراحی زیبایی بینی بیشترین توصیه ما گوش دادن و انجام دستورات جراح شما می باشد و قطعا با رعایت نکات آموزش داده شده از نتیجه جراحی خود لذت بیشتری خواهید برد. در تمام 3 ماه بعد از جراحی بینی قویا توصیه می شود که از مصرف مواد غذایی آلرژی زا و یا تحریک کننده سیستم ایمنی مثل سیر ، فلفل و زنجبیل تا حد امکان خودداری شود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر سیما ندافی

چه موقع پس از عمل بینی میتوان به فعالیت های ورزشی پرداخت ؟

متقاضیان جراحی بینی که در روتین روزانه خود زمانی را برای ورزش کردن معین نموده اند ، خواهان این هستند که بدانند پس از عمل چه زمانی می توانند دوباره تمرینات ورزشی خود را شروع کنند ؟

به طور کلی گفته می شود اکثر افراد ، با گذشت 6 هفته از عمل بینی ، زخم و محل بخیه هایشان بهبود پیدا کرده و شخص می تواند روتین ورزشی را از سر بگیرد. اما در خصوص مراقبت های بعد از جراحی بینی باید بدانید که نباید به یکباره فشار زیادی به خود وارد کنید. بایستی تمرینات خود را از سطح پایین شروع کرده و به مرور بر شدت آن اضافه کنید.

شایان ذکر است که پیش از آغاز تمرینات ، حتما با دکتر سیما ندافی بهترین جراح بینی کرج مشاوره کنید ؛ ایشان می تواند با انجام معاینه دقیق از بهبودی کامل شما اطمینان حاصل کرده و اجازه فعالیت های فیزیکی را به شما بدهد.

اگر زودتر از زمان معین شده ، تمرینات ورزشی را شروع کنیم ، چه مشکلاتی پیش می آید ؟

شاید در وهله اول به نظر برسد ، بینی در روند انجام فعالیت های ورزشی ، مثل بلند کردن وزنه ها ، دخالتی ندارد. هر چند که حرکات ورزشی عموما به کمک دست و پا انجام می شوند اما فشار ناشی از حرکت بر تمام قسمت های بدن و صورت تاثیر می گذارد. بنابراین پس از رینوپلاستی لازم است که در بازه زمانی معین شده از انجام فعالیت های ورزشی بپرهیزید.

چنانچه این مسئله را رعایت نکنید و مراقبت های بعد از جراحی بینی را جدی نگیرید ، ممکن است درگیر عوارضی شوید. با توجه به این که حرکات ورزشی باعث بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون می شوند ، بعد از عمل ، ریسک خونریزی ، ورم و کبودی بینی را افزایش می دهند. این موارد همگی سبب شده تا روند بهبود کند شود وبر نتیجه عمل ، تاثیر منفی بگذارد. به طور کلی هر چه بهبودی آهسته تر پیش برود ، احتمال بروز عوارض هم بالاتر می رود.

علاوه بر این مورد ، در حین ورزش ریسک آسیب دیدگی وجود دارد و ممکن است بینی با مانع ، وسیله یا شخص دیگر برخورد کند. وارد شدن ضربه به بینی پیش از آن که به بهبودی مطلوب برسد ، ممکن است منجر به کج شدن آن شده و گاها بروز مشکلات جدی تر را در پی داشته باشد.

انجام چه کارهایی بعد از عمل بینی ممنوع است؟

پس از جراحی کردن بینی، برای مدتی باید از انجام برخی فعالیت‌ها صرف نظر کنید تا روند ریکاوری تان به درستی پیش برود. لازم به ذکر است که این ممنوعیت‌ها موقتی هستند و پس از بهبودی، شما می‌توانید به روال سابق خود بازگردید.

محل زخم را لمس نکنید

در حین بهبودی زخم‌های جراحی، از لمس و دست‌کاری کردن آن ناحیه خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث کند شدن روند بهبودی و بروز عارضه‌هایی همچون عفونت شود. در صورتی که در ناحیه جراحی احساس سوزش و خارش دارید، بهتر است با جراح خود در ارتباط باشید تا برای کنترل این شرایط راهکار مناسبی ارائه دهد.

بینی نباید تحت فشار قرار گیرد

بینی پس از عمل جراحی تا زمانی که به بهبودی مطلوب دست یابد، در حقیقت در حساس‌ترین حالت خود قرار دارد. بنابراین، برای جلوگیری از ورود فشار به بینی، انجام اقداماتی لازم است؛ مثلاً خوابیدن در حالت مناسب، زدن چسب بینی، دوری از درگیری‌های فیزیکی ؛ورزش نکردن و موارد دیگر. ممکن است سؤال برای شما پیش بیاید که عطسه کردن به بینی عمل شده فشار وارد می‌کند؟ به طور طبیعی، فشار ناشی از عطسه می‌تواند بر روی بینی تأثیرگذار باشد. در این شرایط، راهکار مناسب این است که در هنگام عطسه، دهان خود را باز نگه دارید.

بدن را دهیدارته نگه ندارید

از هر عاملی که باعث کم شدن آب بدن می‌شود دوری کنید. مصرف دخانیات و الکل از عوامل تأثیر گذار در دهیدارته شدن بدن هستند. کاهش حجم مایعات بدن در زمان فرآیند نقاهت ممکن است باعث تأخیر در بهبود شما گردد.

در انجام نکات مراقبتی کوتاهی نکنید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پس از خروج از اتاق عمل، همه چیز به پایان رسیده است و می‌توانند فورا به روال عادی خود باز گردند. اما وضعیت چنین نیست! بدن شما پس از عمل جراحی نیاز به استراحت و مراقبت دارد. در این خصوص، تیم پزشکی دستورالعمل کاملی را برای شما فراهم کرده است که شما مسئولیت دارید آن را به دقت و بدون انجام کم و کاست اجرا کنید.

 

نکات بعد از جراحی بینی

مراحلی که بعد از رینوپلاستی طی خواهید کرد

مرحله اول

این زمان ، چالش برانگیزترین مرحله پس از عمل بینی می باشد و حدود یک هفته ماندگاری دارد. در این استیج به علت وجود اسپلینت و تامپون در داخل بینی با مشکل در تنفس مواجه خواهید شد. بینی متورم است و امکان دارد کبودی هایی نیز در اطراف چشم دیده شود.

مرحله دوم

در هفته دوم بعد از جراحی ، اسپلینت برداشته شده و بخیه ها کشیده می شوند و تامپون داخل بینی خارج می گردد. این امر تنفس را به شکل قابل توجهی بهبود می بخشد. کبودی و تورم نیز در حدود پنجاه درصد کاهش یافته است ؛ اما باز هم بیمار قادر به مشاهده نتیجه نهایی نیست. بیماران باید در این مرحله به منظور رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی ، از انجام ورزش های شدید و بلند کردن وسایل سنگین خودداری نمایند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز از محدودیت های این مرحله می باشد. به توصیه یک دکتر عمل بینی خوب در کرج ، لازم به ذکر است که نکشیدن سیگار و قلیان و رعایت نکات غذایی از جمله عدم مصرف تندی و سیر از نکات قابل توجه در این مرحله می باشد.

مرحله سوم

این استیج بین سه هفته تا شش ماه به طول می انجامد. در این مرحله ورم بینی به تدریج برطرف خواهد شد و با اینکه می توان تغییر شکل بینی را مشاهده نمود ، اما باید توجه داشته باشید که این نتیجه نهایی نیست. اندازه نوک بینی و سوراخ های آن به زمان بیشتری نیاز دارند تا به ثبات برسند و بیماران در این مرحله می توانند فعالیت های ساده را آغاز کنند ؛ ولی همچنان توجه به عدم مصرف سیگار و قلیان و رژیم غذایی حائز اهمیت می باشد.

مرحله چهارم

آخرین استیج ، بین شش تا دوزاده ماه به طول می انجامد و در این زمان نقاهت کامل شده و تورم به شکل قابل توجهی از بین رفته است. در مرحله چهارم متقاضیان می توانند نتیجه بهتری از رینوپلاستی را مشاهده کنند. لازم به ذکر است که شکل نهایی بینی پس از عمل جراحی رینوپلاستی در پایان یک سال قابل ارزیابی خواهد بود. پس در فاصله یک سال تا دو سال همچنان بینی در حال کاهش تورم باقی مانده و بهبود شکل می باشد. لازم به ذکر است که در پایان شش ماه امکان استفاده از عینک وجود خواهد داشت. ترجیحا عینک سبک انتخاب شود تا فشار کمتری روی پل بینی وارد شده و ترجیحا عینک روی قسمت غضروفی قرار داده نشود. چنان چه پس از استفاده از عینک اثر فشار آن در روی بینی قابل رویت بود به منزله وجود تورم در بافت بینی می باشد و بهتر است استفاده از عینک به تعویق انداخته شود.

تمیز کردن بینی

به توصیه دکتر سیما ندافی ، بهترین جراح بینی در کرج یکی از مراقبت های بعد از جراحی بینی ، نحوه شستشوی بینی می باشد. در هفته اول که داخل بینی دارای تامپون است این امکان وجود ندارد و از هفته دوم بعد از خارج سازی اسپلینت و تامپون داخل بینی می توانید روشی که در ادامه توضیح داده ایم را به آرامی مورد استفاده قرار دهید. لازم به ذکر است که شیوه شستشوی داخل بینی شاید توسط جراحان مختلف متفاوت باشد. آنچه که ما به شما آموزش می دهیم استفاده از یک سرم شستشو به همراه یک سرنگ خواهد بود ؛ که به کمک سرنگ داخل هر بینی را شستشو خواهیم داد سپس از قطره های کاهش تورم داخل بینی استفاده نموده و سپس از کرم های موضعی آنتی باکتریال جهت جلوگیری از عفونت و یا خشک شدن خون داخل بینی استفاده خواهیم نمود.
استفاده از اسپری ها به علت ایجاد خشکی مخاطی در این مرحله از جراحی می تواند منجر به آسیب هایی به دیواره و تیغه وسط بینی گردد لذا از جانب ما به بیمارانمان توصیه نخواهد شد. فین کردن جز مواردی است که در دو ماه اول توصیه نمی شود و بعد از آن شیوه های صحیح فین کردن خدمت شما آموزش داده خواهد شد.

حالت تهوع

بعد از اینکه از اتاق عمل خارج می شوید ؛ ممکن است کمی احساس خواب آلودگی و گیجی داشته باشید. این حس به خاطر استفاده از داروی بیهوشی می باشد و به سرعت بر طرف خواهد شد . بعضی افراد بعد از بیهوشی حالت تهوع دارند ؛ غالبا این حالت در پایان عمل توسط متخصص بیهوشی پیش بینی و داروها جهت پیشگیری از آن تزریق می گردد. ولی اگر از آن دسته افراد هستید که حتما دچار استفراغ می شوند حتما آرامش خود را حفظ کنید و بدون فشار آوردن به صورت و بینی با رها کردن استفراغ از ایجاد تورم در صورت جلوگیری کنید.

درد

عمل بینی درد ندارد البته در دستان جراح ماهر ولی وجود تامپون در بینی حس خوشایندی نیست که خوشبختانه به سرعت به آن عادت خواهید کرد.

خوردن و نوشیدن

زمانی که به طور کامل به هوش آیید توصیه می شود با آب کمپوت آناناس به آرامی سیستم گوارش را آماده کنید. در ساعت های اول جدا از نوشیدن آب و سایر مواد غذایی برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ ؛ خودداری نمایید. به یاد داشته باشید نوشیدن با نی ممنوع است.

آنتی بیوتیک

یکی از نکاتی که از اهمیت بسزایی برخوردار است ، مصرف داروهای آنتی بیوتیک به صورت مرتب و به دستور جراح می باشد. در صورتی که به این دست از داروها حساسیت نشان دادید و دچار عوارضی مثل بروز جوش ، اسهال و استفراغ شدید مصرف آن را قطع نموده و با پزشک خود مشورت نمایید.

مسکن ها

مصرف داروهای ضد درد نیز از جمله مراقبت های بعد از جراحی بینی می باشد. استفاده از مسکن ‌ها برای کاهش درد بعد از عمل نمی باشد بلکه خاصیت ضد التهاب و ضد ورم آن ها مد نظر است تا به کاهش ورم پوست و بینی بعد از جراحی کمک کند. پس به دستورات پزشک خود در مصرف داروها دقت بفرمایید.

برداشتن اسپلینت و کشیدن بخیه

زمانی که بعد از یک هفته از عمل اسپلینت یا گچ برداشته می شود ، در صورت مناسب بودن وضعیت ترمیم محل  بخیه ها ؛ آن ها نیز کشیده می شوند.

در بینی های دارای انحراف قطعا از اسپیلنت داخلی به نام سایلاستیک استفاده می شود که شبیه به یک ورقه پلاستیکی فشرده بوده و برای شکل گیری و جوش خوردن تیغه ی بینی اصلاح شده به کار می رود. اسپیلنت های داخلی بر اساس شدت انحراف تیغه ی بینی بین ۷_۱۴روز بعد از عمل خارج می شوند و در این مدت اصلا متوجه حضور آنها در داخل بینی خود نخواهید بود.

بعد از برداشتن اسپلینت چه مراقبت هایی نیاز است؟

  • بعد از اینکه اسپلینت برداشته شود ، بینی تا چند ماه متورم خواهد بود. در واقع انتظار می رود که بهبود تورم تا حدود یک سال و نیم به طول بیانجامد. البته توجه داشته باشید که ورم یک طرفه و غیر قرینه بینی نیز در ماه های اول به خصوص در بینی های کج و غیر قرینه تا ماه ها طبیعی خواهد بود.
  • در مورد بیماران دارای بخیه روی پوست بینی مثل کسانی که کوچک کردن پره بینی نیاز داشته ‌اند بعد از اینکه بخیه ها کشیده شدند ، توصیه می شود از پمادهای نسخه شده توسط جراح خود استفاده بفرمایید و از مصرف پماد ضد اسکار و ضد زخم به طور خود سر و با پیشنهاد سایر افراد عامه خودداری کنید. در صورت پیشنهاد جراح برای مصرف پماد ضد اسکار تا ۲ ماه مصرف را ادامه دهید.
  • بعد از برداشتن پانسمان ، می توانید آرایش کنید ولی بند صورت تا ۳ ماه و وکس صورت تا ۶ ماه توصیه نمی شود. تا دو ماه از رنگ مو و ابرو به علت اثر التهابی اکسیدان بر روی پوست خودداری بفرمایید.

سولاریوم بعد از عمل بینی

در صورتی که تصمیم به عمل کردن بینی خود گرفته اید ، باید از انجام برخی از کارها حذر کنید تا بهترین نتیجه را از آن به دست آورید. یکی از عناصر تاثیر گذار روی نتیجه ، قرار گرفتن در برابر اشعه UV می باشد. دلیل آن هم این است که این اشعه ها می توانند باعث سوزش و التهاب پوست بینی و صورت شوند ، و به علت ایجاد تغییر در رنگ پوست ناهنجاری‌ های ظاهری و تاخیر در بهبود اسکار یا حتی تغییر مسیر التیام پوست در جراحی را به همراه داشته باشند.

بعد از عمل زیبایی بینی نیز توصیه می شود قبل از اینکه زخم هایتان را در برابر نور خورشید قرار دهید ، حداقل شش هفته صبر کنید. توجه داشته باشید که تا شش ماه بعد از جراحی در برابر اشعه های محافظت نشده خورشید قرار نگیرید.

به یاد داشته باشید که پوست بینی بعد از پروسه جراحی ، تا ۲سال نسبت به نور خورشید حساس تر خواهد بود. به همین دلیل احتمال آسیب دیدگی آن بسیار بالاتر می رود. به طور خلاصه اشعه های UV باعث بروز لک ، چین و چروک و تغییر رنگ پوست بدن و صورت می شوند. در نتیجه برای اطلاع از بهترین زمان برای سولاریم و انجام هر چه بهتر مراقبت های بعد از جراحی بینی ، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

کار کردن بعد از عمل بینی

پس از عمل ، زمان بازگشت به کار معمولاً  ۷روز بعد از جراحی می‌باشد ولی با شروع به کار می‌بایست از خم کردن سر به جلو ، برداشتن اجسام سنگین ، ورزش و حرف زدن طولانی جدا خودداری بفرمایید. مهم است که از دستورات پزشک پس از عمل پیروی کنید تا از آسیب به بینی عمل شده ، اجتناب کنید.

دوش گرفتن بعد از عمل بینی

دوش گرفتن پس از جراحی بینی نیازمند مراقبت و دقت خاصی است تا از آسیب به بینی جلوگیری شود. استحمام بعد از جراحی به دو زمان تقسیم می‌شود :

  • هفته اول بعد از جراحی

۳ تا ۵ روز اول بعد از جراحی اصلا توصیه استحمام نداریم و بعد از آن به علت وجود اسپلینت و تامپون از خیس کردن صورت جدا خودداری کنید. به روش آرایشگاه‌ها سر قابل شستشو است و می‌توان گردن به پایین دوش گرفت ولی زمان کوتاه و سریع باشد. توجه بفرمایید که باید از خم کردن سر به پایین در حمام و حمام طولانی جدا خودداری بفرمایید.

  • بعد از برداشتن گچ و تامپون

به علت خطر خونریزی و ورم ، سه روز یک بار استحمام کنید. با برخورد آب به صورت مشکلی نداریم ولی از مالیدن و لیف زدن صورت و بینی جدا خودداری بفرمایید. حمام را مانند سونا گرم نکنید و زمان استحمام بسیار کوتاه باشد.

پس از حمام با گذاشتن یک دستمال کاغذی روی صورت رطوبت صورت و چسب بینی جذب می‌شود. در نظر داشته باشید که بهتر است در ۲_۳ حمام اول از خم کردن سر به جلو به علت فشار و احتمال بروز خونریزی خودداری بفرمایید.

0 0 آرا
امتیاز دهی
ثبت نام
اطلاع از
2 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
نیک نژاد
4 ماه ها گذشته

سلام.آیا خانوم دکتر در بیمارستان تخت جمشید جراحی لوزه هم انجام میدن؟

دکتر سیما ندافی
3 ماه ها گذشته
پاسخ دادن به  نیک نژاد

سلام بله

دکتر سیما ندافی

اشتراک گذاری
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
چاپ صفحه