انحراف بینی | علت و علائم

افراد به علل زیادی بینی خود را عمل می کنند که یکی از این دلیل ها ، منحرف شدن بینی می باشد. به منظور انجام جراحی انحراف بینی ، در ابتدا برش بسیار کوچکی توسط جراح در ناحیه ای که دارای انحراف است ؛ ایجاد شده و در مرحله بعدی قسمتی از بینی که دارای انحراف می باشد ، اصلاح می گردد ؛ جراحی بینی در کرج ، به طور کلی با دو هدف زیبایی و درمانی ایجاد می شود. دکتر سیما ندافی بهترین جراح بینی کرج در این مورد توضیحاتی را ارائه داده اند.

انحراف بینی

در جراحی زیبایی ، ایرادات ظاهری موجود در بینی رفع شده و موجب زیباتر شدن چهره فرد و افزایش اعتماد به نفس او می گردد.

ولی در برخی از موارد ، بینی به دلیل وجود مشکلاتی در ساختار آن ؛ از قبیل انحراف و پولیپ بینی از لحاظ عملکرد دچار مشکل بوده و این ایرادات باعث ایجاد عوارضی چون اختلال در تنفس و خرخر کردن به هنگام خواب می شوند که برای رفع نواقص موجود ، این عمل با اهداف درمانی انجام می شود.

انحراف بینی چیست؟

در برخی از افراد تیغه وسط بینی یا سپتوم دچار انحراف بوده و نفس کشیدن را برای فرد مشکل می نماید، جراحی سپتوپلاستی به منظور رفع این ایراد انجام می شود ؛ لازم به ذکر است که انحراف با کجی در ظاهر متفاوت می باشد.

بیشتر متقاضیان جراحی بینی کج و دارای انحراف بینی گمان می کنند که با انجام جراحی بر روی تیغه بینی ، ایرادات موجود در ظاهر بینی نیز برطرف گشته و بینی مستقیم و صاف خواهد شد.

در حالی که اینگونه نیست و جراحی بینی منحرف با هدف اصلاح ایرادات تیغه میانی بینی انجام شده و هدف از آن باز کردن راه جریان هوا در درون بینی است.

سپتوم بینی و جراحی سپتو پلاستی

تیغه ی داخل بینی در خط وسط ، سپتوم نام دارد. معمولا ضربه ها به خصوص در دوران کودکی ، وراثت و عفونت تیغه ی بینی ، از عوامل ایجاد کننده ی انحراف در سپتوم بینی هستند.

در اکثر انسان ها ، انحراف تیغه ی بینی ، به در جاتی وجود دارد ؛ ولی تا زمانی که گرفتگی بینی ، اشکال در تنفس و یا سینوزیت مکرر ایجاد نکند ، نیاز به درمان نخواهد داشت. از آنجایی که جنس این تیغه از غضروف و استخوان می باشد ، تنها راه درمان انحراف بینی ، جراحی سپتو پلاستی است.

گاها به علت شدت ضربه و آسیب ، انحراف سپتوم به حدی خواهد بود که ، منجر به کجی ظاهری بینی نیز می گردد ، و در اینگونه مواقع انجام جراحی سپتوپلاستی بدون رینوپلاستی منجر به راست شدن بینی می شود.

ولی متاسفانه در مواقعی که شکستگی تیغه ی بینی و استخوان بینی همزمان اتفاق افتاده باشد ، انجام سپتورینوپلاستی ضروری است ؛ زیرا اگر ظاهر استخوان بینی و کجی آن اصلاح نشود ، دوباره تیغه ی بینی را با خود کشیده و مجدد سپتوم را کج می نماید.

فیلم جراحی سپتوپلاستی

علت منحرف شدن تیغه بینی

• آسیب های وارد شده به بینی در اثر ضربات شدید ، تصادف و غیره
  • نقص مادرزادی

علائم انحراف بینی

در صورتی که انحراف تیغه سپتوم بینی خفیف باشد ، هیچ علائمی ندارد ؛ به طوری که شاید خود شخص نیز متوجه این مشکل نشود ؛ اما در غیر این صورت ، افراد با علائم و نشانه هایی که در ذیل به آن ها ، اشاره شده است ؛ مواجه خواهند شد.

• گرفتگی یک یا هر دو حفره بینی : این مسئله ، موجب بروز اختلال در تنفس شده و در زمان ابتلا به سرماخوردگی یا آلرژی ، شدت می یابد.
  • خونریزی : خشکی بینی که در اثر انحراف آن ، رخ می دهد ؛ موجب افزایش احتمال بروز خونریزی می گردد.
  • تنفس صدا دار در خواب : این مشکل را بیشتر کودکان و افراد با تورم بافت بینی ، تجربه می کنند.
  • خشکی دهان : افراد به علت تنفس همیشگی با دهان با خشکی آن ، مواجه خواهند شد.

اغلب افرادی که دارای انحراف تیغه سپتوم ، می باشند ؛ تنها تمایل به خوابیدن به یک طرف ( خوابیدن به سمت مخالف مجرای گرفته بینی ) دارند.

از دیگر نشانه و علائم انحراف تیغه میانی بینی ، باید به مواردی ؛ از جمله سینوزیت های مکرر ، عفونت سینوسی مداوم ، خون دماغ ، آپنه خواب و از این قیبل موارد می باشد.

آیا احساس درد در ناحیه سر می تواند ناشی از بینی منحرف باشد ؟

این یکی از پرتکرارترین سوالات در زمینه انحراف بینی ، می باشد ؛ در این باره لازم به ذکر است که در اغلب موارد انحراف تیغه سپتوم ، به خودی خود موجب بروز سر درد نمی شود ؛ معمولا کسانی از احساس درد در ناحیه سر شکایت دارند ، از میگرن یا سر درد های تنشی رنج می برند.

انحراف بینی و سینوزیت

انحراف دماغ و سینوزیت با یکدیگر مرتبط بوده و بر روی هم تاثیر می گذارند ، به طوری که موجب شدت یکدیگر می شوند.

بر اثر سینوزیت ، ترشح هایی از سینوس ها وارد بینی و سپس به درون گلو می روند ، چنانچه تیغه میانی بینی منحرف شده باشد ، عملکرد سینوس ها را دچار اختلال کرده و مانع از خروج ترشحات از داخل سینوس ها می گردد.

سپتورینوپلاستی چیست؟

مراقبت های بعد از جراحی بینی منحرف

1. بعد از انجام این جراحی درمانی بینی به علت تغییراتی که در تیغه و پوست بینی صورت گرفته ، کمی کبودی و ورم در آن ایجاد می شود که طبیعی بوده و با گذر زمان رفع خواهد شد.
  2. بسته به شدت انحراف ۳ تا ۷ روز تامپون در بینی خواهیم داشت ، و پس از ۷ روز زندگی عادی شما شروع شده و مراقبت هایی را می بایست 1 تا 3 ماه رعایت بفرمایید.
  3. دستورات پزشک معالج خود و داروهارا اجرا کنید.

درمان قطعی انحراف بینی

انحراف این عضو ، تنها با انجام جراحی بینی درمان شده و مسائلی ؛ همچون عمل سپتوپلاستی با لیزر تاثیری در درمان این عارضه نداشته و صرفا جنبه تبلیغاتی دارد ؛ برای درمان این مشکل ، حتماً به یک جراح بینی با تجربه در کرج مراجعه نمایید، زیرا در غیر اینصورت ممکن است این عارضه به طور کامل برطرف نشود.