جراحی پولیپ بینی | پلیپ به چه علت تشکیل می شود؟

جراحی رینوپلاستی ، برای برطرف کردن ایرادات زیادی به کار می رود که یکی از آن ها پولیپ بینی می باشد. این زائده ، یک توده بی رنگ یا خاکستری رنگ است که معمولا از مخاط سینوس ها و گاهی از خود بینی منشا می گیرد ؛ مخاط بینی ، بر اثر حساسیت متورم شده و داخل بینی و سینوس ها را پر می کند که با گذشت زمان میزان آن بیشتر شده و افزایش می یابد. برای رفع این مشکل ؛ فرد نیاز دارد که جراحی پولیپ بینی را انجام دهد. پولیپ ، به طور معمول در اثر آلرژی بینی به وجود می آید که در برخی موارد ممکن است با حساسیت های پوستی یا آسم همراه باشد ؛ طبق گفته دکتر سیما ندافی جراح بینی در کرج ، چنانچه افراد به موقع اقدام به درمان آلرژی بینی نمایند ؛ پولیپ بینی ، در آن ها بروز نخواهد کرد یا بروز آن به تعویق خواهد افتاد.

تشخیص پولیپ بینی

نشانه ها و علائم پولیپ بینی ، بسیار شبیه به سرما خوردگی می باشد ؛ به همین دلیل ، خود شخص نمی تواند پولیپ بینی را تشخیص دهد. پروسه تشخیص این عارضه با بررسی سوابق پزشکی ، نشانه ها و معاینه فیزیکی آغاز می شود. تست هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند را در ادامه نام برده و توضیح داده ایم :

• آندوسکوپی بینی : در این فرآیند یک لوله باریک که به دوربین و چراغ متصل است از طریق سوراخ های بینی وارد شده تا جراح قادر باشد پولیپ ها را ببیند.
  • تست آلرژی : در صورتی که حساسیت موجب بروز التهاب مزمن شده باشد ، کنترل دارویی با شکست مواجه شود و پاسخ درمانی مطلوب علی رغم رعایت های بیمار گرفته نشود ، می توان اقدام به انجام تست آلرژی نمود . برای انجام آن ، قطرات بسیار کوچکی از محلول های حساسیت زا به پوست قسمت هایی مثل بازو یا کمر وارد می شوند. سپس پوست مورد نظارت قرار می گیرد تا در صورت بروز هر گونه واکنش ثبت گردد. توجه داشته باشید که همیشه انجام این تست توصیه نمی شود و تشخیص ضرورت انجام آن به عهده پزشک معالج شماست.
  • تست های تصویربرداری : می توان با کمک گرفتن از سی تی اسکن ، اندازه و وسعت پولیپ بینی که در اعماق حفره های سینوس قرار دارند را تشخیص داد. همچنین مکان قرار گیری این توده ها نیز در سی تی اسکن مشخص می شود.
  • آزمایش خون : در پولیپ های مقاوم و بدون زمینه آلرژی فصلی ؛ با انجام دادن این آزمایشات می توان احتمال وجود بیماری های زمینه ‌ای احتمالی را که می ‌توانند بینی و سینوس ها را مستعد بروز پولیپ نمایند را بررسی نمود. برای مثال حساسیت یا مشکل در سیستم ایمنی از این دست بیماری ها می باشد.
  • تست فیبروز سیستیک : در کودکانی که به پولیپ مبتلا می شوند ، امکان دارد به بیماری دیگری به نام فیبروز سیستیک نیز دچار بوده و همین موضوع باعث رشد توده در بینی آن ها شده باشد. این بیماری روی سلول های تولید کننده مخاط ، عرق و اسید معده تاثیر می گذارد و ارثی است. لذا در کودکان مبتلا به پولیپ بینی و سینوس بهتر است برای بررسی این موضوع ، عرق بیمار مورد آزمایش قرار می گیرد.

درمان پولیپ بینی

در صورتی که اندازه پولیپ ، به حدی برسد که موجب انسداد بینی شده و نفس کشیدن فرد را با مشکل مواجه نماید ، باید با انجام عمل پولیپ بینی ، آن را را خارج نمود.

لازم به ذکر است که چنانچه در جراحی پولیپ بینی ، بهترین جراح بینی کرج تنها اقدام به خارج نمودن پولیپ بینی نماید ، احتمال برگشت آن بیشتر از زمانی است که درون سینوس ها ، از پولیپ به وسیله آندوسکوپ خالی شود.

علائم پولیپ بینی

علائم پلیپ بینی

دوره نقاهت عمل پولیپ بینی

بساری از افراد سوالات بسیار زیادی ؛ از قبیل :

• آیا انجام این عمل بدون بیهوشی امکان پذیر است ؟
  • این پروسه درد دارد ؟
  • دوره نقاهت این رویکرد چقدر است ؟

و غیره دارند.

در پاسخ ، باید بگوییم که این عمل ، تحت نیمه بیهوشی یا بیهوشی کامل قابل انجام است و انجام جراحی پولیپ بدون بیهوشی ، امکان پذیر نمی باشد.

به هیچ عنوان در باره درد ناشی از جراحی پولیپ بینی نگران نباشید ؛ چرا که ، فرد در حین انجام عمل پولیپ بینی درد را احساس نمی کند ؛ در رابطه با احساس درد در دوران نقاهت آن نیز باید ذکر کرد ، به قدری خفیف است که با مصرف مسکن ، تسکین می یابد.

قاعدتا طول دوران نقاهت برای بیمارانی که پولیپ های بزرگتری دارند ، بیشتر می باشد.

عکس پولیپ بینی

علل ایجاد پولیپ بینی

شایع ترین دلیل ایجاد پولیپ در بینی و سینوس ، عدم مراجعه و درمان به موقع حملات آلرژی است.

اما هر یک از موارد زیر نیز می توانند زمینه ساز ابتلا به پولیپ بینی باشند :

1. وراثت و ژنتیک
  2. آسم و تنگی نفس
  3. وجود عفونت تنفسی ریشه دار و قدیمی

نحوه انجام جراحی پولیپ بینی

جراح در طول این پروسیجر ، به کمک ابزارهای مخصوص ، پولیپ بینی را خارج نموده و در نهایت ، به منظور پاکسازی بینی از مواد زائد و اضافی ، به شستشوی سینوس ها با محلول شستشو می پردازد.

مزایای عمل پولیپ بینی

• این فرآیند سبب ایجاد تنفس راحت برای بیماران می شود.
  • به کمک جراحی پولیپ بینی می توان عفونت های سینوسی را برطرف ساخت.
  • رفع سردردها و نیز درهای سینوسی با این عمل امکان پذیر است.
  • اگر خرخر و مشکلات حین خواب و انسداد بینی ، مربوط به وجود پولیپ باشد ؛ با جراحی پولیپ این مشکلات اصلاح می گردد.

کاندیدای مناسب جراحی پولیپ بینی

به طور کلی انجام عمل پولیپ بینی ، برای افراد ذیل امکان پذیر می باشد :

1. افرادی که بیش از 40 سال سن دارند و از پولیپ هایی با اندازه بزرگ برخوردار می باشند.
  2. کودکانی که به بیماری آسم مبتلا هستند.
  3. افرادی که سینوزیت های مزمن و قدیمی دارند.
  4. افرادی که دچار فیبروز کیستیک که نوعی بیماری وراثتی است ، می باشند و این مسئله در آنان سبب بروز اختلالات تنفسی شده است.

مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی

توصیه دکتر سیما ندافی جراح بینی کرج ، در رابطه با دوره نقاهت عمل پولیپ بینی :

نکته قابل توجه و با اهمیت در مورد پولیپ بینی ، در این باره بوده که ایجاد پولیپ بینی ، یک عارضه آلرژی کنترل نشده است ؛ بنابراین بیشترین توصیه ای که ما به بیماران عزیز داریم ، این است که پس از جراحی پولیپ بینی به طور جدی ، کنترل و درمان آلرژی خود را پیگیری کرده و به توصیه های دوره ای جهت مراجعه به پزشک خود توجه نماید ؛ زیرا پولیپ بینی ، دارای احتمال عود بوده و در صورت عدم رعایت های دارویی لازم پس از اقدام به جراحی ، امکان برگشت آن بسیار بالا می باشد.

نکات بعد از عمل پولیپ بینی

به افرادی که تحت عمل جراحی پولیپ بینی ، قرار گرفته اند ؛ علاوه بر مورد فوق توصیه به رعایت مواردی که در ذیل ذکر شده اند ، نیز می شود ؛ در رعایت تمامی موارد گفته شده بسیار دقت کرده و به هیچ عنوان سهل انگاری نکنید.

• در صورت احساس درد در دوران نقاهت این جراحی ، پس از اجازه از پزشک معالج خود ، اقدام به مصرف مسکن نمایید.
  • مصرف نوشیدنی های حاوی الکل ، منجر به طولانی شدن دوران نقاهت عمل پولیپ بینی ، می شود ؛ بنابراین تا مدتی ، از مصرف آن خودداری نمایید.
  • از فین کردن در دوران نقاهت پولیپ بینی ، اجتناب نمایید.
  • با دهان باز عطسه کنید.
  • بهتر است جهت بهبودی سریع تر ، نمک ، ادویه ، تندی ، ترشی ، فلفل و بادمجان را تا مدتی از رژیم غذایی خود حذف کرده و همچنین از بوهای تند اجتناب نمایید.
  •  استراحت به میزان کافی ، بهترین راه جهت تسریع روند بهبودی پس از جراحی پولیپ بینی می باشد.
  • بعد از برداشتن بانداژ از روی صورت تان ، به کمک محلول های شستشو ، نسبت به شستن آن اقدام نمایید تا به این ترتیب از بروز عفونت پیشگیری کنید.
  • از خم کردن سر خود به مدت طولانی اجتناب کنید تا مانع ایجاد فشار بر روی بینی شوید و از بروز خونریزی بینی نیز جلوگیری به عمل آورید.
  • مصرف دخانیات نیز به دلیل تشدید التهاب در بینی ، ممنوع می باشد.

مدت زمان عمل پولیپ بینی

مدت زمان این روند در افراد ، با توجه به عوامل بسیار متغیر بوده و نمی توان برای آن ، زمان مشخصی را تعیین کرد.

هزینه جراحی پولیپ بینی در کرج چقدر است ؟

به افراد جهت اطلاع از هزینه نهایی این پروسیجر ، توصیه می گردد ؛ به جراح و متخصص گوش و حلق و بینی ، مراجعه نمایند.

آیا بیمه هزینه عمل پولیپ بینی را متقبل می شود ؟

همانطور که می دانید ، این عمل در دسته جراحی های درمانی قرار می گیرد ؛ بنابراین ، بیمه هزینه جراحی پولیپ بینی را پرداخت می کند.

درمان غیر جراحی پولیپ بینی

اول از همه باید به یاد داشته باشید که همیشه نیاز به جراحی پو لیپ ها نیست. امکان دارد این زائده ها به صورت خود به خود کوچک شده یا از بین بروند. دوم ، نباید سعی کنید که خودتان پولیپ ها را بیرون آورید ، زیرا این کار باعث خونریزی و عفونت می گردد. اما خبر خوب اینکه راه هایی وجود دارند که می توانید این عارضه را به صورت خانگی کنترل کنید. در ادامه به توضیح آن ها پرداخته ایم.

• از دستگاه بخور سرد استفاده کنید

رطوبتی که دستگاه بخور به هوا می دهد ، باعث می شود التهاب راه های هوایی کاهش پیدا کند.

• بینی را شستشو دهید

می توانید با استفاده از یک سرنگ تمیز و آب نمک یا دستگاه مخصوص ، سوراخ های بینی خود را شستشو دهید. با وارد کردن این محلول به حفره ها ، مسیر هوایی مرطوب شده و همچنین مخاط و عوامل آلرژی زا از آن بیرون آورده می شوند.

• بیماری های تنفسی خود را درمان کنید

افرادی که آلرژی خود را کنترل نمی ‌کنند ویا دارای آسم هستند ، با احتمال بیشتری به پولیپ بینی نیز دچار می شوند. زمانی که علائم این دست از بیماری ها را کنترل کنید ، التهابی که در نتیجه وجود پولیپ رخ داده نیز کاهش می یاید.

• از محرک ها دوری کنید

محرک هایی مثل دود سیگار ، گازهای شیمیایی و گرد و خاک ، بوی تند یا عطر می توانند باعث به وجود آمدن این عارضه یا بدتر شدن آن شوند. بنابراین باید تا جای ممکن از قرار گرفتن در معرض آن ها خودداری کنید.

• سلامت خود را حفظ کنید

باکتری ها و و ویروس هایی وجود دارند که می توانند باعث بروز التهاب در سوراخ های بینی شوند. به همین دلیل می توانید با رعایت برخی نکات ، از بیمار شدن جلوگیری کرده و در نتیجه به این ضایعه ها نیز دچار نشوید.

• استفاده از دارو های موثر

مصرف اسپری ها و پردنیزولون با صلاح دید و تحت نظر پزشک معالج و در میزان محاسبه شده نیز از دیگر روش های درمان غیر جراحی پولیپ ها می ‌باشند.