اقدامات قبل از جراحی بینی ( بایدها و نبایدهای قبل از عمل بینی)

جراحی بینی یکی از انواع مختلف جراحی می باشد که با دو هدف درمانی و زیبایی و با هدف ایجاد بهبود در عملکرد تنفسی و ظاهر بینی انجام می شود. عوامل بسیاری در رضایت بخش بودن نتیجه جراحی موثر هستند که مهم ترین آن ها اقدامات قبل از جراحی بینی می باشد. قبل از جراحی بینی باید به لحاظ جسمی و ذهنی خود را آماده کنید تا بهتر بتوانید روند جراحی و ریکا.ری را پشت سر بگذارید. در جلسه مشاوره قطعا اقدامات قبل از عمل بینی از سمت پزشک در اختیارتان قرار می گیرد.

اقدامات قبل از جراحی بینی

اقدامات قبل از جراحی بینی

افراد سوالات بسیاری در رابطه با اقدامات قبل از عمل بینی میپرسند ؛ همچون:

  1. قبل از مراجعه به بیمارستان چی بخوریم ؟
  2. راهکار درمان استرس قبل از این پروسه چیست؟
  3. مصرف دارو قبل از این روند با محدودیت روبرو است؟

در پاسخ باید بگوییم که :

  • قبل از جراحی بینی در صورت استفاده از دارو های ضد بارداری و راکوتان حتماً یک جراح بینی خوب در کرج را در جریان بگذارید.
  • مصرف ویتامین E را قبل از این پروسه متوقف کنید.
  • خودداری از مصرف داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین به مدت 14 روز قبل از جراحی کردن بینی ضروری است.
  • برای درمان استرس ، یک یا چند روز پیش از عمل محل کلینیک یا بیمارستان را شناسایی نمایید.

بایدها و نبایدهایی که باید در اقدامات قبل از جراحی بینی انجام دهیم

اقداماتی که باید قبل از جراحی بینی انجام دهیم :

از اقدامات قبل از عمل بینی ، چه مواردی را باید انجام دهیم؟ در ادامه این مقاله برخی از آن ها را ذکر کرده ایم.

  • رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید

زمانی که بدن در سلامت کامل باشد ، ریسک وقوع خطرات کاهش می یابد و دوره ریکاوری بدون مشکل طی می شود. همچنین پیشنهاد می شود غذاهایی که فیبر بیشتری دارند مصرف کنید تا به هضم یاری رساند و از مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری کند. در ضمن از مصرف مشروبات الکلی، ویتامین سی و داروهایی مثل زینک جدا خودداری کنید تا روند بهبودی با موفقیت طی شود. تمامی این نکات طی یک جلسه خصوصی پیش از عمل با شما در میان گذاشته خواهد شد.

  • زودتر از موعد برای رفت و آمد چاره بیاندیشید

این مورد از دیگر نکته های مهم اقدامات قبل از جراحی بینی می باشد. از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود درخواست کنید که روز رینوپلاستی در بیمارستان همراه شما باشند. پس از اتمام پروسیجر به علت تاثیر داروهای بیهوشی دچار گیجی و خواب آلودگی می شوید، به همین دلیل قادر به رانندگی نخواهید بود. همچنین یک نفر در خانه باید به شما رسیدگی کند و نیازهایتان را برطرف سازد.

  • حداقل هفت روز مرخصی بگیرید

اکثرا پیشنهاد می شود تا بین هفت تا ده روز را مرخصی گرفته تا بتوانید در خانه به استراحت بپردازید. این امر به شما اجازه می دهد از هرگونه فعالیت شدید که در دوره نقاهت اختلال ایجاد می کند دوری کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که در خانه کمپرس سرد دارید

در بهترین حالت، شما پس از این عمل نباید از خانه بیرون بروید. بنابراین یکی از اقدامات قبل از جراحی بینی که می توانید انجام دهید این است که از چند روز قبل کمپرس سرد، داروهای مسکن و خواب آور تهیه کنید. همچنین توصیه می شود غذاهایی که هضم آن راجت باشد را نیز تهیه کرده و در یخچال قرار دهید تا مجبور به آشپزی نباشید.

اقدامات قبل از جراحی بینی که نباید انجام داد :

در این بخش، به مواردی که نباید در جهت اقدامات قبل از جراحی بینی انجام دهید پرداخته ایم.

  • از مواد آرایشی استفاده نکنید

این موضوع محدود به روز انجام پروسه می باشد. استعمال مواد آرایشی ریسک ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. اطمینان حاصل کنید که پیش از مراجعه به بیمارستان صورت شما از هرگونه باکتری عاری باشد.

  • استعمال سیگار را ترک کنید

این امر برای برخی افراد بسیار مشکل می باشد. هرچند مصرف دخانیات  تاثیرات منفی زیادی روی دوره نقاهت و سلامت کلی دارد. نیکوتین در جریان خون اختلال ایجاد می کند و همین موضوع اجازه نمی دهد زخم ها بهبود یابند. به همین خاطر در مقاله اقدامات قبل از جراحی بینی توصیه کرده ایم حداقل دو هفته پیش از این پروسیجر این عادت را ترک کنید.

نکته مهم: از تمامی دستورات و راهنمایی های پزشک معالج خود پیروی کنید.

 

اقدامات قبل از جراحی بینی - دکتر ندافی

اقدامات یک هفته قبل از رینوپلاستی

پیشینه پزشکی خود را آماده کنید

از هفت روز قبل از جراحی زیبایی بینی ، باید سوابق پزشکی و دارویی خود را به صورت دقیق و با جزئیات آماده سازید. این امر به پزشک شما کمک می کند تا بهترین متد جراحی را برایتان انتخاب کرده و از بروز عوارض احتمالی جلوگیری نماید. لیست داروهایی که مصرف می کنید ، بیماری هایی که به آن مبتلا هستید و یا قبلا مبتلا بودید ، اینکه پیش از این تحت این عمل قرار گرفته اید یا نه یا حساسیت به داروی خاص همگی از مواردی هستند که باید در سابقه پزشکی فرد ذکر شوند.

داروهای مورد نیاز را تهیه کنید

بهتر است دو هفته قبل از جراحی سیگار و قلیان نکشید و از مشروبات الکلی استفاده نکنید آسپرین ، پروفن ، ویتامین  E, ویتامین C را دو هفته قبل از جراحی قطع کنید. از مصرف راکوتان و قرص های ضد بارداری حتما پزشکتان را با خبر کنید توجه داشته باشید که بعد از جراحی زیبایی بینی ، تا چند روز قادر به خارج شدن از خانه نیستید ؛ بنابراین بهتر است در این یک هفته مواردی مثل پماد ، کمپرس سرد ، گاز ، دستمال مرطوب و مسکن را در خانه داشته باشید.

آب کافی بنوشید

داشتن پوستی هیدراته و سالم ، ریسک بروز اسکار بعد از عمل بینی را کاهش می دهد. بنابراین یک هفته قبل از پروسیجر به منظور انجام اقدامات قبل از جراحی بینی تا جای ممکن آب و آب میوه طبیعی و تازه بنوشید.

در برابر اشعه خورشید قرار نگیرید

همانطور که می دانید ، اشعه UV می تواند به پوست آسیب وارد کند و مشکلاتی مانند تورم بعد از جراحی  به همراه دارد . اما مهم تر از همه ، قرار داشتن در برابر آفتاب به مدت طولانی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند ؛ بنابراین تا جای ممکن سعی کنید در برابر این اشعه ها قرار نگیرید و از کرم ضد آفتاب قوی استفاده نمایید.

پاسخ به سوالات در مورد اقدامات قبل از جراحی بینی

  1. روز جراحی زیبایی بینی ، چه چیزهایی با خود بیاوریم؟

کارت شناسایی ، لباس های دکمه ای راحت و گرم ، کفش هایی که پوشیدن آن ها آسان باشد (البته سال هاست که کلینیک یا بیمارستان در زمان پذیرش آن ها را در اختیار شما قرار می دهد) ، وسایل شخصی مورد نیاز و داروهایی که از قبل مصرف می کردید و پزشک برایتان تجویز کرده بهتر است همراهتان باشند.

  1. روز قبل از عمل چه چیزهایی بخورم؟

در این زمان می توانید غذاهای سبک که سرشار از پروتئین و ویتامین هستند را میل کنید. این مواد غذایی راحت هضم می شوند و ریکاوری را سریع تر می کنند. همچنین سعی کنید روز قبل از جراحی آب کافی بنوشید تا بدن هیدراته بماند. همانطور که می دانید از هشت ساعت قبل از پروسه نیز باید خوردن و نوشیدن را متوقف کرده و ناشتا به بیمارستان مراجعه نمایید.

  1. می توان قبل از عمل قهوه نوشید؟

بهتر است در 24 ساعت منتهی به عمل ، جهت رعایت اقدامات قبل از جراحی بینی از مصرف نوشابه ، قهوه و شیر خودداری کنید. این خوراکی ها می توانند در روند افزایش اسید معده قبل از جراحی  نقش داشته باشند.

  1. می توانم قبل از جراحی کرم نرم کننده مصرف کنم؟

می توانید 24 ساعت قبل از پروسه از نرم کننده و دیگر کرم های موضعی آبرسان  بهره بگیرید.

  1. کدام روز دوره نقاهت بدتر است؟

سه روز اول بعد از جراحی زیرا تورم و کبودی در بیشترین حد خود قرار دارد اما شما آهسته به تامپون و گچ خود و تنفس با دهان باز عادت خواهید کرد.

  1. اگر به بینی ضربه وارد شود ، چه اتفاقی می افتد؟

در صورت ضربه به بینی در هر زمان بعد از جراحی و با هر شدت ضربه به بینی ؛ احتمال بروز عوارض و مشکلاتی مثل شکستگی استخوان بینی عمل شده ؛ آسیب غضروفی و حتی قوز سازی و کج شدن بینی مطرح می ‌باشد. لذا از ضربه به بینی محافظت نمایید و در صورت آن بلافاصله جراح خود را در جریان بگذارید. ضربه های بینی دارای عوارض زودرس و دیررس می ‌باشند و گاهی با آسیب غضروفی تازه ۳_۶ ماه بعد از ضربه بد شکلی بینی مشهود می گردد.

0 0 آرا
امتیاز دهی
ثبت نام
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر سیما ندافی

اشتراک گذاری
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
چاپ صفحه