27 آگوست

جراحی پولیپ بینی

جراحی پولیپ بینی : پولیپ بینی یک توده بی رنگ یا خاکستری رنگ است که معمولاً از مخاط سینوس ها و گاهی از خود بینی منشا می گیرد.

مخاط بینی بر اثر حساسیت متورم شده و داخل بینی و سینوس ها را پر می کند که با گذشت زمان و رفته رفته میزان آن بیشتر شده و افزایش می یابد.

پولیپ بینی به طور معمول در اثر آلرژی بینی به وجود می آید که در برخی موارد ممکن است با حساسیت های پوستی یا آسم همراه باشد.

چنانچه افراد به موقع و سروقت اقدام به درمان آلرژی بینی نمایند، پولیپ بینی در آن ها بروز نخواهد کرد یا بروز آن به تعویق خواهد افتاد.

تشخیص پولیپ بینی

نشانه ها و علائم پولیپ بینی بسیار شبیه به سرماخوردگی می باشند، به همین دلیل خود شخص نمی تواند پولیپ بینی را تشخیص دهد.

برای تشخیص پولیپ بینی حتماً می بایست به پزشک متخصص مراجعه نمود، او با معاینه بالینی وجود پولیپ بینی در فرد را تشخیص خواهد داد.

درمان پولیپ بینی

در صورتی که اندازه پولیپ به حدی برسد که موجب انسداد بینی شده و نفس کشیدن فرد را با مشکل مواجه نماید، می بایست با انجام جراحی بینی ، پولیپ را خارج نمود.

لازم به ذکر است که چنانچه در جراحي پوليپ بيني ، جراح بینی تنها اقدام به خارج نمودن پولیپ بینی نماید، احتمال برگشت آن بیشتر از زمانی است که درون سینوس ها نیز از پولیپ به وسیله آندوسکوپ خالی شود.

دوره نقاهت عمل پولیپ بینی

بساری از افراد سوالات بسیار زیادی از قبیل:

• آیا انجام جراحی پولیپ بینی بدون بیهوشی امکان پذیر است؟
  • عمل پولیپ بینی درد دارد؟
  • دوره نقاهت عمل پولیپ بینی چقدر است؟

و غیره دارند.

در پاسخ باید بگوییم که عمل پولیپ بینی تحت نیمه بیهوشی یا بیهوشی کامل قابل انجام است و انجام جراحی پولیپ بدون بیهوشی امکان پذیر نمی باشد.

مدت زمان لازم برای انجام عمل پولیپ بینی حدوداً 1 ساعت و نیم می باشد و با صلاح دید جراح بینی و نبود مشکل خاصی، بیمار همان روز مرخص خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که وجود مقداری درد بعد از انجام عمل پولیپ بینی طبیعی بوده و بیمار برای تسکین آن می بایست از مسکن های تجویز شده توسط جراح بینی استفاده نماید.

علل ایجاد پولیپ بینی

هر یک از موارد زیر می توانند زمینه ساز ابتلا به پولیپ بینی باشند :

1. وراثت و ژنتیک
  2. حساسیت نسبت به گرد و غبار ، گرده افشانی گیاهان و حتی حیوانات
  3. آسم و تنگی نفس
  4. وجود عفونت تنفسی ریشه دار و قدیمی

نحوه انجام جراحی پولیپ بینی

جراح در طول جراحی پولیپ بینی ، به کمک ابزارهای مخصوصی پولیپ بینی را خارج نموده و در نهایت به منظور پاکسازی بینی از مواد زائد و اضافی ، به شستشوی سینوس ها با محلول شستشو می پردازد.

مزایای جراحی پولیپ بینی

• جراحی پولیپ بینی سبب ایجاد تنفس راحت برای بیماران می شود.
  • به کمک جراحی پولیپ بینی می توان عفونت های سینوسی را برطرف ساخت.
  • رفع سردردها و نیز درهای سینوسی به کم جراحی پولیپ بینی امکان پذیر است.
  • با جراحی پولیپ بینی می توان خرناس در خواب و نیز خرو پف نمودن در حین خواب را برطرف نمود.

کاندیدای مناسب جراحی پولیپ بینی

به طور کلی انجام جراحی پولیپ بینی برای افراد ذیل امکان پذیر می باشد :

1. افرادی که بیش از 40 سال سن دارند و از پولیپ هایی با اندازه بزرگ برخوردار می باشند.
  2. کودکانی که به بیماری آسم مبتلا هستند.
  3. افرادی که سینوزیت های مزمن و قدیمی دارند.
  4. افرادی که دچار زکام و فیبروز کیستیک که نوعی بیماری وراثتی است می باشند و این مسئله در آنان سبب بروز اختلالات تنفسی شده است.

مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی

• قاعدتا طول دوران نقاهت برای بیمارانی که پولیپ های بزرگتری دارند بیشتر می باشد.
  •  استراحت به میزان کافی بهترین راه جهت تسریع روند بهبودی پس از جراحی پولیپ بینی می باشد.
  • چنانچه پس از جراحی پولیپ با درد به میزان شدید مواجه بودید ، با پزشک معالج خود مشورت نموده و در صورت تجویز ایشان از داروهای مسکن استفاده نمایید.
  • بعد از برداشتن بانداژ از روی صورت تان ، به کمک محلول های شستشو ، نسبت به شستن آن اقدام نمایید تا به این ترتیب از بروز عفونت پیشگیری کنید.
  • از خم کردن سر خود به مدت طولانی اجتناب کنید تا مانع ایجاد فشار بر روی بینی شوید و از بروز خونریزی بینی نیز جلوگیری به عمل آورید.
  • مصرف دخانیات نیز به دلیل تشدید التهاب در بینی ، ممنوع می باشد.

جراحی پولیپ بینی

آیا امکان انجام جراحی پولیپ بینی و جراحی زیبایی بینی به طور همزمان وجود دارد ؟

بله ، افرادی که پولیپ بینی دارند و تصمیم به جراحی زیبایی بینی نیز دارند می توانند این موضوع را با پزشک خود مطرح کنند و هر دو جراحی را به صورت همزمان انجام دهند.

در این صورت جراح متخصص ، در ابتدا اقدام به برداشت پولیپ بینی می کند و پس از آن جراحی زیبایی بینی را انجام می دهد.

هزینه جراحی پولیپ بینی

عمل پولیپ بینی یک عمل درمانی می باشد و بیمه تمامی هزینه مربوط به آن را تقبل خواهد کرد.

دکتر ندافی
دکتر سیما ندافی متخصـص گــوش و حلـق و بیـنی جـراح سـر و گـردن (تیروئید و حنجره) زیبایی بینی و صورت و پلک فوقانی

هفده + 19 =

تماس و مشاوره